Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

Tabella: modello di competenza per la geografia

Geografia: significato e finalità formative

Nella scuola media (SM) l’allieva e l’allievo entrano per la prima volta in contatto con la geografia intesa come materia a sé stante; disciplina che studia i territori per ricostruire le società ed evidenziarne le regole di produzione e riproduzione, i valori di riferimento, gli assetti mutevoli nel tempo. Attraverso questo campo di studio l’allievo si confronta con le forme variabili della territorialità, con i processi identitari, con i progetti, le scelte e l’assunzione di responsabilità del presente e per il futuro.

La SM offre a tutte le allieve e a tutti gli allievi l’opportunità di imparare a leggere i territori e di interpretare le società attraverso la geografia regionale (fr. analyse spatiale; ing. spatial analysis). Questa prospettiva di studio permette di creare dei modelli di realtà specifiche: Ticino e Svizzera (prima media), Svizzera ed Europa (seconda media), Europa e sistema mondo (terza media) e, nel contesto mondiale, fenomeni globali-locali (quarta media).
Essere competenti alla fine della scuola dell’obbligo significa dunque saper costruire, formulare e sostenere discorsi pertinenti e ordinati su regioni e società, utilizzando precisi criteri disciplinari.